-Vem är jag mina läsare?

Det här är jag.
Mitt namn är Anna Sofie Christensen.


När jag var liten.
När jag var liten tyckte jag om att leka med mina leksaker.  Min favorit lekplats var parken i Hyllinge. En av mina bästa kompisar hette Johanna. Det roligaste minnet jag kommer ihåg när jag var liten är när jag vaknade på morgonen och hade tråkigt och kletade bajs i hela min säng.


Fyra ord som beskriver hur jag var när jag var liten.
Lekfull, skrattig, glad och ledsen.


Är jag en som.

Är jag en som köper mycket godis? Nej!
Är jag en som tycker skolan är rolig? Nej!
Är jag en som är intresserad av politik? Nej!
Är jag en som tycker om dragspelsmusik? Nej!
Är jag en som tittar på tv varje dag? Ja!
Är jag en som ofta lagar mat? Ja!
Är jag en som ofta drömmer mardrömma? Ja!
Är jag en som tycker om att dansa? Nej!
Är jag en som undrar vad andra tycker om mig? Nej!
Är jag en som tycker barn behöver en sträng uppfostran? Ja, definitivt!


Är jag en som skulle vilja.
Är jag en som skulle vilja röka? Nej!
Är jag en som skulle vilja ha flera syskon? Nej!
Är jag en som skulle vilja byta förnamn? Nej!
Är jag en som skulle vilja bli kändis? Nej!
Är jag en som skulle vilja bo i Afrika? Nej!
Är jag en som skulle vilja bli statsminister? Nej!
Är du en som skulle vilja byta kön? Ja, ibland!
Är du en som skulle vilja bli lärare? Nej!
Är du en som skulle vilja sluta skolan nu? Ja!
Är du en som skulle vilja lära mig att skriva maskin? Nej!


Min mening.
Om jag skulle bli rektor skulle jag vilja att eleverna tyckte om mig, uppskattade och respekterade mig.
Om jag fick tusen kronor skulle jag köpa nya gardiner till mitt ny tapetserade kök.
Jag tycker om människor som är ärliga, säger vad de tycker och tänker.
Jag vågar inte mörda någon.
En sak som jag skulle vilja ändra på hos mig själv är min övervikt.


Nu när jag är 21 år.
Nu tycker jag om att se på film och sitta vid datorn.
En plats jag tycker om att vara på är vid havet.
Jag tycker om att äta pizza.
En rolig sak som har hänt mig detta år och som jag inte kommer att glömma är när Mats körde in i staketet.

Fyra ord som beskriver mig som jag är nu.
Glad, ledsen, arg och stressad.

Åtta saker som jag tycker om att göra.
1.       Jag tycker om att vara hemma.
2.       Jag tycker om att cykla.
3.       Jag tycker om att de på film.
4.       Jag tycker om att umgås med kompisar.
5.       Jag tycker om att laga mat.
6.       Jag tycker om att vara ute.
7.       Jag tycker om att sova.
8.       Jag tycker om att städa.


Det bästa jag vet.
Det bästa tv-programmet är idol, den bästa sången är ”jag tycker om när du tar på mig” med Per Gessle. Det bästa djuret är hund, den bästa sporten är hockey och det bästa jag vet är pizza till mat.


Om tio år.
På min fritid vill jag umgås med mina kompisar, jag skulle vilja jobba som advokat. Jag skulle även vilja bo i ett stort hus. Om tio år vill jag att människor ska tycka att jag är ärtig, snäll, duktig och flitig.


Fyra ord som beskriver mig som jag tror att jag är om tio år.
Framgångsrik, glad, rik och intressant.


Hur ska en kompis vara?
En kompis ska vara ärlig och uppriktig. Hon/han ska vara glad och kunna prata med mig. Ska kunna säga vad hon/han tycker och tänker. Ska kunna vara sig själv.


Någon gång då jag kände mig.
Toppenbra kände jag mig när jag klarade att gå igenom allt jobbigt. Varje dag som jag klarar av är toppenbra för mig. Jag är riktigt nere när jag inte klarat av de mål jag satt för dagen.  Jag blir jätte nervös när de är nya ställen jag ska åka till. Jag blir lugn när jag vet vad jag ska göra och hur allt går till.


Arg.
Något som gör mig arg är när människor, så kallade kompisar pratar skit och inte kan komma direkt till mig och säga vad problemet är. När jag blir arg skäller jag ut den personen som jag är arg på. Jag vet inte riktigt vad jag gör för att inte bli för arg, men ibland sätter jag mig ner och tänker igenom allt och då blir jag inte riktigt lika arg som innan jag satt mig ner. Jag känner mig väldigt ledsen när jag är arg och besviken. Jag har gjort många saker som gjort andra människor arga på mig. Men en sak är oftast denna att jag säger vad jag tycker och tänker utan att tänka mig för.


Mina nukänslor.
19.26 den 10 september 2009.
Jag blev riktigt besviken när jag kom till praktiken i onsdag, de kändes som att ingen av personalen ville ha mig där. Nästa vecka vill jag att de är fint väder.


Du ser att Gustav, klassens buse, slår Pekka och kallar honom finnjävel. Ingen annan ser eller hör någonting just då. Vad gör du?

Jag går fram till Gustav frågar honom vad de är han håller på med. Och att han ska be om ursäkt till Pekka.


Det är lördagskväll och de andra vill att du ska dricka en öl med dem. Du vill egentligen inte men vill å andra sidan att de andra ska gilla dig. Vad gör du?

Jag tar ingen öl med de andra. Kan de inte gilla mig om jag inte vill dricka är de inte några vänner för mig.


Det är lördag och du är ute på stan och handlar. I en affär ser du på långt håll en klasskamrat plocka ner en cd-skiva i en väska och gå mot utgången. Vad gör du?

Jag går och säger till i kassan. Hon snattar ju. Och de är inte lagligt.


Jag undrar varför?
Varför man lever? Varför allt ska vara så otroligt svårt?


Jag tycker att?
Jag tycker att alla människor ska bli respekterade. Jag tycker även att alla är lika mycket värda.


Ska man ta extra hänsyn till blyga personer?
Både ja och nej.  Jag tycker att man ska visa hänsyn till blyga personer pga. att man inte vet vad de har varit med om. De kanske är svårt för de att anpassa sig till alla oss andra. De kanske inte vågar ta kontakt med människor. De kanske helt enkelt vill vara ensam. Sen tycker jag att man ska försöka få med blyga personer. Och att man frågar personen om den vill vara med. Och att man pratar lite med den blyge. Men de är inte lätt när den blyge kanske inte vill.


Vad är feghet?
När man inte vågar säga vad man tycker. När man inte vågar göra saker betyder feghet. Man står inte för vad man har gjort.


Hur brukar de som är först med modekläder eller nya prylar behandlas?
De brukar vara populära och stå i rampljuset. Syns mycket.


Hur skulle en person som känner dig beskriva dig?
Jag tror att jag skulle beskrivas som väldigt snäll och omtänksam.


Hur skulle en person som inte känner dig så väl beskriva dig?
Jag tror att jag ses som en kaxig person för jag säger vad jag tycker.  


Hurdana är personer med gott eller dåligt självförtroende?
Personer med gott självförtroende tycker att de är störst bäst och vackrast. De gillar stå i centrum.  Personer med dåligt självförtroende är väldigt osäkra på sig själv. Och oftast tycker de att de alltid gör fel. Och är oftast tillbakadragna.


Människor som påverkar mig.
1.       Roger Christensen ”pappa” Positivt.
2.       Mats Johansson ”P-vän” Positivt.
3.       Jomana Andersson ”vän” Positivt & negativt.


Andra saker som påverkar mig.
1.       Skolan.
2.       Kompisar.
3.       Pengar.
4.       Vädret.


Vem bestämmer vilka kläder jag ska ha på mig?
De bestämmer jag själv.



Är de viktigt för dig vilka kläder du har på dig?
Ja , de är mycket viktigt. Man ska vara hel och ren.


När kan det vara viktigt att tänka efter vad du har för kläder på dig?
På begravningar, bröllop, kalas och när man ska på möte.


Tre saker jag är bra på
1.       Lyssna
2.       Jobba
3.       Förstå


Något jag vill ska hända före vintern?
Jag vill gå ner i vikt innan vintern.


Något jag hoppas på.
Jag hoppas på att jag snart ska må lite bättre. Och bli lite gladare.


En dröm jag har.
Jag vill hoppas fallskärm.


Det jag vill att andra ska säga om mig.
Jag vill att andra ska säga att jag är snäll och att jag är en bra kompis. Och att jag är en bra person att prata med. Bra kompis som alltid säger vad jag tycker och är ärlig.


1.       Gör en lista på hur många känslor jag kan komma på.
2.       Sätt ett kryss bredvid fyra känslor som du ofta har.
3.       Sätt ett K bredvid fyra känslor som du vill att dina kompisar ofta ska ha.
4.       Gör en nolla = 0 bredvid de som beskriver hur du mår just nu.

Glad X K 0
Ledsen X K
Besviken
Arg X K
Sur X K
Lycklig
Nedstämd
Upprymd
Förbannad
Sviken
Lurad
Bedragen
Berörd


Om egenskaper.
1.       Gör en lista över olika egenskaper som människor kan ha.
2.       Sätt ett kryss bredvid fyra egenskaper de du själv har.
3.       Sätt ett K bredvid fyra egenskaper som du vill att en kompis ska ha.
4.       Gör en nolla = 0 bredvid en egenskap som du själv skulle vilja ha.
5.       Hur vill du vara? Hur ska en kompis vara?

Tålmodig X K
Nyttig K
Stark K
Självsäker X
Svag X
Positiv K 0
Negativ
Irriterad
Dåligt humör
Lättretlig X
Kort stubin
Otrolig
Oaktsam


Hur vill du vara?
Jag vill vara glad jämt, jag vill att alla ska tycka om mig. Jag vill tänka mig för innan jag säger något. Jag vill vara smal och tränad, jag vill vara ensam och jag vill trivas. Jag vill även kunna vara mig själv utan att andra tycker att jag är konstig.
Tack för att du bidrar med din åsikt till detta inlägg